שי חינם מ-Elixir
מעניין אתכם לדעת איך לתכנן מחקר שוק ולהצליח?
עם 13 הטיפים שלנו תוכלו לתכנן מחקר שוק בלי לפספס
 לקריאה הקש כאן


Elixir- מחקר יעוץ והדרכה
בהנהלת ד"ר דורית בן-ברוך
פרנסיסקו דה גויה 7, ק. אתא
ת.ד. 470, קרית חיים, 26101
טל: 04-8706328
פקס: 04-8706327
  dorit@elixir.co.il               
 
 עקבו אחרינו
                                 
 
 
 
מרבית העסקים משתמשים באחת או בכמה שיטות מתוך חמש השיטות הבסיסיות הבאות: סקרים, קבוצות מיקוד, ראיונות עומק, תצפיות וניסויי שדה. סוג המידע הרצוי ועלות המחקר הרצויה יקבעו את סוג השיטה לביצוע מחקר שוק.
 
1. סקרים: ניתן לבחון קבוצה המייצגת את פלח השוק המתאים והספציפי באמצעות שאלון מנוסח בבהירות ובתמציתיות. ככל שהמדגם גדול יותר, כך ממצאי הסקר יהיו אמינים יותר.
o       סקרים אישיים הינם סקרים פנים אל פנים, אשר מתבצעים בעיקר באזורים הומי אדם, כגון קניונים או מרכזי קניות. הם מאפשרים להציג לנחקרים דוגמיות של מוצר, אריזות או פרסומות ולקבל משוב מיידי. בסקרים פנים אל פנים יכולים ניתן להגיע לשיעור היענות של כ-90%, אולם עלותם יקרה.
o         סקרים טלפוניים יקרים פחות בהשוואה לסקרים פנים אל פנים, אולם יקרים יותר מסקר באמצעות דוא"ל. אולם, עקב סירוב האנשים להשתתף בסקרים טלפוניים, שכנועם נהפך לקשה בהחלט. שיעור ההיענות בסקרים טלפוניים נע בין 50% ל-60%.
o       סקרים באמצעות דוא"ל מהווים שיטה לא יקרה יחסית להשיג קהל משיבים רחב. הם משמעותית פחות יקרים מסקרים פנים אל פנים וסקרים טלפוניים, אולם שיעור ההיענות שלהם נע בין 3% ל-15%. למרות שיעור המשיבים הנמוך, סקרי דוא"ל נשארים בחירה מתאימה במונחי עלות-תועלת לעסקים הקטנים.
o       סקרים אינטרנטיים מביאים שיעורי היענות בלתי צפויים יחד עם מידע שלא תמיד אמין, כיוון שלחוקרים אין פיקוח על מאגר המשיבים. אולם, סקר אינטרנט הינו פשוט להפקה, וכן מהווה שיטה לא יקרה לאיסוף הנתונים במונחי עמדות והעדפות הלקוחות/ המשיבים.
 
2. קבוצות מיקוד: המנחה בקבוצות מיקוד משתמש בקו מנחה, או במילים אחרות סדרת נושאים ושאלות ע"מ להוביל ולקדם את הדיון/ שיחה בקרב קבוצת אנשים. המפגשים מהסוג הזה מתנהלים במקום ניטראלי, בד"כ במקומות עם מכשור הקלטה וחדר צפייה עם מראה חד כיוונית. קבוצת מיקוד אורכת בד"כ בין שעה לשעתיים, כאשר נדרשות 3 קבוצות כאלה לכל הפחות ע"מ לקבל מידע מאוזן ואמין.
 
3. ראיונות עומק: בדומה לקבוצות מיקוד, ראיונות עומק כוללים שאלות לא מובנות ופתוחות. ראיון עומק אורך בד"כ כשעה, והם מוקלטים.
קבוצות מיקוד וראיונות עומק מספקים מידע סובייקטיבי יותר בהשוואה לסקרים. הממצאים אינם ניתנים להכללה סטטיסטית, כשאר משמעות הדבר הינה כי לא ניתן להגיד כי הם מייצגים אוכלוסיות/ קהלים גדולים ורחבים. יחד עם זאת, קבוצות מיקוד וראיונות עומק מעניקים תובנות בעלות ערך מיוחד לעמדות המשיבים, והם מהווים אמצעים מצוינים לחשוף נושאים הקשורים במוצרים ושירותים חדשים.
 
 4. תצפית: משובים אישיים לסקרים וקבוצות מיקוד לפעמים אינם תואמים את ההתנהגות האמיתית של אנשים. כאשר צופים בצרכן בזמן אמת באמצעות הקלטת התנהגותם בפועל בעבודה, בבית במהלך ביצוע קניות בחנויות וכו', ניתן לגלות כיצד הם קונים או משתמשים במוצר. מידע זה מעניק תמונה מדויקת יותר בהקשר להרגלי ולדפוסי הצריכה של האנשים.
 
5. ניסויי שדה: מיקומו של מוצר חדש בחנויות נבחרות ע"מ לבחון את תגובתו של הצרכן בזמן אמת בתנאיי המכירה עשוי לעזור לחוקר להמליץ על שינויים במוצר, התאמת מחירים או שיפור האריזה.    
 
 
תורגם מאנגלית מתוך אתר: www.allbusiness.com
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
חזור למעלה                       הוספה למועדפים                       מפת האתר
לייבסיטי - בניית אתרים