שי חינם מ-Elixir
מעניין אתכם לדעת איך לתכנן מחקר שוק ולהצליח?
עם 13 הטיפים שלנו תוכלו לתכנן מחקר שוק בלי לפספס
 לקריאה הקש כאן


Elixir- מחקר יעוץ והדרכה
בהנהלת ד"ר דורית בן-ברוך
פרנסיסקו דה גויה 7, ק. אתא
ת.ד. 470, קרית חיים, 26101
טל: 04-8706328
פקס: 04-8706327
  dorit@elixir.co.il               
 
 עקבו אחרינו
                                 
 
 
 
 
1. מדוע עליי לסקור את עובדיי?
o       בד"כ ישנן שמועות על משהו שלא כשורה בארגון או שמא הבעיות המזוהות הגיעו לנקודה שבה על ההנהלה לפעול מיידית.
o       סיבות אחרות יכולות להיות שהקשבה לעובד הינה חלק מערכי החברה או שמא גודל החברה שהולך ומתרחב והעובדה שהארגון נעשה מורכב יותר גורמים לאובדן של תחושת המשפחתיות שהייתה רווחת בו. חלק מהאובדן יכול לנבוע משינויים ארגוניים שהתרחשו בשנים האחרונות.
o       כמו כן, המנהלים יכולים לחשוש מאובדן של אנשי מפתח בארגון ועל כן ירצו להגדיר את הבעיות בתרבות הארגונית שיכולות לגרום להם לעזוב.
o       לבסוף, יש מנהלים המעוניינים לדעת מה העובדים שלהם חושבים.
 
2. מהו התזמון הטוב ביותר לסקר?
הדרך הקלה ביותר לתכנן את הסקר הינה פשוט ללכת "אחורה בזמן". כך לדוגמה, אם אישור התקציב אמור להיות בנובמבר, הגדרת מטרות ויעדים באוקטובר והגשת תכנונים אסטרטגיים בספטמבר, צריך לתכנן קבלת ממצאי הסקר וההמלצות באוגוסט ולכן צריך לתכנן את הסקר במאי.
 
3. איזה סוג שאלות יש לשאול בסקר?
השאלות מתחלקות לחמישה סוגים עיקריים:
  • שאלות על הארגון כגון חזון, בהירות התפקיד, תפיסת הנהלה בכירה, עבודת צוות תפקודית וכו'.
  • שאלות על הצוות כגון שיתוף פעולה, ניהול מפגשים/ אסיפות, התמודדות עם הקונפליקטים.
  • סגנון ניהול כגון אפשרויות תקשורת, עידוד עבודת צוות ומיומנויות ההקשבה.
  • שאלות הקשורות לתפקיד כגון סמכות, בהירות התפקיד, ציוד נדרש.
  • שאלות הערכה ספציפיות כגון תגמולים, שימוש במאגרי מידע ותוכניות בריאות.
 
4. באילו שיטות יש להשתמש ע"מ לשאול את שאלות הסקר?
ישנן חמש שיטות:
  • שאלות סקאלה
  • שאלות פתוחות
  • קבוצות מיקוד
  • תצפיות
  • ניתוח רישומי ארכיונים
עדיף להתחיל בשאלות סקאלה ושאלות פתוחות ואז לעבור לקבוצות מיקוד ותצפיות ע"מ להבהיר את הנושאים אשר עלו במהלך מענה על שאלות אלה.
5. מה בנוגע לשאלות השכר?
זוהי השאלה הנפוצה ביותר. ראשית כל, מטרת הסקר הינה לזהות את הבעיות/ הסוגיות הקיימות והן להתייחס אליהן. משמעות הדבר היא כי לא כולם יבקשו העלאת שכר וההנהלה גם לא אמורה להעניק אותה באופן אוטומטי גם אם הנושא יעלה על הפרק. בד"כ נושאים אחרים בעלי חשיבות רבה יותר עולים בסקר, ולא נושא השכר. אולם, יש לשים לב כי אם הנושא אכן עולה, כדאי לתת על זה את הדעת ולהתייחס אליו.
 
6. באיזה סוג של סקאלה יש להשתמש? (לא כדאי להשתמש ב"מסכים"/ "לא מסכים") 
אין כאן תשובה חד משמעית, אולם מה שבטוח הוא כי לא כדאי להשתמש בסקאלה של "מסכים"/ "לא מסכים". סקאלות מהסוג הזה (שנעות מ"כלל לא מסכים", "לא מסכים", "מסכים" ו"מסכים מאוד") "סובלות" מבעיות פירוש שונות. בנוסף, עובדים בעלי סטטוס סוציו-אקונומי נמוך יותר נוטים להיות מבולבלים ונבוכים יותר מסקאלות מסוג זה.
 
7. כיצד יש להתייחס לנושא האנונימיות וחיסיון המידע?
אחד החששות הגדולים ביותר של העובדים הוא כי החדשות הרעות יבואו מהם. הפחד מעונש הינו החזק ביותר ויש להרגיעו ככל הניתן. הצהרה ברורה של ההנהלה בנוגע לשמירה על הסודיות יכולה לעזור. איסוף המידע באמצעות הצד השלישי והניטראלי תורם אף הוא. גם אם נשאלות השאלות הפתוחות, הצד הניטראלי יכול לסכם את התשובות ולא לאפשר להנהלה לראות את הציטוטים בשם אמרם.
 
8. כיצד יש להציג את המידע?
השאלה הזו קשורה לשאלה הקודמת. אם שואלים יותר מידי שאלות ספציפיות המתמקדות בפרטי פרטים, הדבר עלול ליצור מציאות או לפחות תחושה של זיהוי קל של "מי אמר מה". לכן, נדרש האיזון הנכון בין הרצון להגדיר את הבעיות לבין זיהוי של מי מעלה אותן.
 
9. מה עושים עם הנושאים והבעיות שהעובדים העלו?
יש לסכם את הנושאים המטרידים את העובדים ולהציג להם אותם. התקשורת מהסוג הזה אמורה להתרחש מהר ככל הניתן, תוך מספר שבועות מאיסוף המידע וניתוחו. בנוסף, תגובת ההנהלה לאותן בעיות/ נושאים אמורה לבוא באותו זמן. אין משמעות הדבר כי על ההנהלה להיענות לכל הבקשות. יחד עם זאת, על ההנהלה לחשוב בכובד ראש על תגובותיה. ניתן לפעול לפתרון של חלק מהבעיות באופן מיידי. אולם, לצורך פתרון בעיות אחרות יכול להידרש איסוף מידע נוסף, בעיות אחרות יכולות לקחת זמן תגובה ארוך יותר, וחלק מהבעיות לא ניתנות לפתרון בכלל.
 
10. מה על הנהלה העורכת את הסקר בקרב עובדיה לצפות מחוקר?
o       תגובה מהירה, מידע מדויק, סקרים ופעילויות מכוונות למטרות ההנהלה והארגון.
o       עבודה בשיתוף פעולה עם ההנהלה ע"מ להגדיר ולנסח את הבעיות/ שאלות.
o       קבלת עזרה בניסוח מטרות ההנהלה והארגון, כאשר על החוקר (צד שלישי) להיות אוסף מידע ניטראלי, לעבוד עם ההנהלה להתאמת התכנים שישקפו את התרבות הגלובאלית, להעביר לה את הממצאים בצורה "קלה לעיכול" ו/ או יעוץ להמשך הפעילות בעקבות קבלת ממצאי הסקר.  
 
נכתב ע"י David Chaudron ותורגם מאנגלית מתוך אתר: http://www.organizedchange.com
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
חזור למעלה                       הוספה למועדפים                       מפת האתר
לייבסיטי - בניית אתרים