שי חינם מ-Elixir
מעניין אתכם לדעת איך לתכנן מחקר שוק ולהצליח?
עם 13 הטיפים שלנו תוכלו לתכנן מחקר שוק בלי לפספס
 לקריאה הקש כאן


Elixir- מחקר יעוץ והדרכה
בהנהלת ד"ר דורית בן-ברוך
פרנסיסקו דה גויה 7, ק. אתא
ת.ד. 470, קרית חיים, 26101
טל: 04-8706328
פקס: 04-8706327
  dorit@elixir.co.il               
 
 עקבו אחרינו
                                 
 
 

 Bookmark and Share

 »מיתוג ערים

 עיר בעלת מיתוג המעוצב היטב  צריכה להיות בעלת מאפיינים ברורים וייחודיים שניתן לזהותם בקלות. מאפיינים אלו כוללים את המראה של העיר, אופן ההתנסות של האנשים עם העיר, מידת האמונה של האנשים בעיר, מה העיר מייצגת ואילו תושבים מאכלסים אותה.
ישנן סיבות מדוע אנשים בוחרים לגור בערים ספציפיות. אסטרטגים ומתכנני ערים משקיעים מיליוני דולרים ועובדים בקצב קדחתני בכדי למתג מחדש ערים או למתג ערים שמעולם לא נחשבו כמותגיםחזקים. מתכנני הערים מעוניינים להחיות את הערים שלהם ובמקרים מסוימים אף "להחיותן מחדש" בכדי ליצור קהילה שבה אנשים ירצו לחיות.
 
ישנם מספר מאפיינים לעיר בעלת דימוי חיובי:
  •       היצע אטרקטיבי של אפשרויות תעסוקה
  •       עלות מחייה לא יקרה מדי באופן יחסי לשכר
  •       בעלת מקומות דיור טובים שהתושבים יכולים להרשות לעצמם
  •       בעלת שירותי תחבורה ציבורית סבירים
  •       בעלת מוסדות חינוך טובים ואטרקציות בילוי/תרבות
  •       בעלת אקלים סביר
 
האופן שבו מותג עובד בשביל העיר זה האופן שבו איכויות אלו מוצגות – מפה לאוזן, יחסי ציבור ופרסום.
התחרות על התושבים גדולה מאוד בקרב הערים, בייחוד כתוצאה מהגלובליזציה וההתקדמות הטכנולוגית. הגלובליזציה מאפשרת לערים חדשות להתחרות בקלות רבה יותר עם ערים מבוססות יותר, כאשר הציבור של היום בעל אפשרות בחירה לגור במקום אחד ולעבוד במקום אחר. בעקבות האינטרנט, המחשב הנייד, המשרדים הביתיים והחיבורים האלחוטיים מגורים במקום אחד ועבודה עבור חברה הנמצאת במדינה אחרת או עיר אחרת הפכו גם הם למציאות.
היום אנשים בעלי האפשרות לעשות עסקים בכל מקום בעולם ויכולים להחליט מהו המקום שיעניק להם את מירב התועלת. ערים צריכות למתג את עצמן כמקום טוב לגור בו שיש בו מגוון רחב של טכנולוגיות, תעשיות, קמעונאות ואטרקציות אחרות.
ערים מתחרות על סגנון החיים של האנשים ובכדי להצליח הן צריכות לתחזק מותג חזק. למשל, אם לעיר תדמית גרועה, קשה לשנות את התפיסה הזו ולשנות את דעת הציבור.
 
ניתן ליצור מותג חזק לעיר באמצעות פעולה במגוון מישורים:
תיירות
תיירות יוצרת עבודות במלונות, מסעדות, הדרכה, תחבורה ועוזרת לעסקים הקמעונאים. תועלת נוספת יכולה להיות קשורה לכך שיזמים מעדיפים לחזור למדינה או עיר שהם מכירים.
יצירת מיתוג מובחן הלוכד בתוכו את רוח העיר חייב להיות בעל יכולת להמריץ ולעורר השראה בקרב המטיילים, אנשי התעשייה והאוכלוסייה הכללית.
מיתוג ערים חייב להיות מאוד ספציפי באשר ל- מה מעוניינים למכור ולמי, אך עדיין להיות מושך לשוק רחב ככל הניתן. זהו האתגר האולטימטיבי במיתוג ערים. ישנן ערים שיש להן יותר מה להציע לתיירים מאשר לתושבים על כן חיוני שישמרו על סטאטוס התיירות שלהם. ייתכן וערים אלו  אינן  יכולות לאפשר לאנשים מהמעמד הבינוני לגור בהן (דוגמת ניו יורק או פריס), אך הן עשירות בתרבות, היסטוריה ואטרקציות אשר הופכות אותן ליעדי תיור נפלאים.
קהילה
ערים צריכות לקדם את עצמן בדרכים שתושביהן יתפסו כאמינות. מעורבות גדולה בקהילה מחזקת את הגרעין של העיר ומקשרת בין אנשים, הדבר מוביל לחברה בעלת שביעות רצון גבוהה יותר שפחות מתמקדת בשונות ובשלילי ויותר מוכנה לאמץ שונות. באם ניצור לקהילה שבעירנו מקום טוב לחיות בו, התושבים יבחינו בתועלת האישית שלהם והדבר יוביל לשביעות רצון אשר בתורו יצור תדמית חיובית לעיר ולקהילה.
שיווק עירוני
מימד בעל תפקיד חדש במיתוג הוא פיתוח היוזמה מצד העיר למכור מקרקעותיה עבור מתן חסות בכדי ליצור רווח. פעולות מסוג זה הפכו לפתרון קצר טווח עבור ערים בעלות בעיות כלכליות. הנושא יצר מחלוקת וביקורת על מתכנני הערים כיוון שהערים נתפסות לעתים כ"מוכרות את עצמן" לחברות בכדי ליצור רווח.
יוצרים ואומנים
מעמד חשוב שנחשב היום כהכרחי להישרדותה של עיר. קבוצה זו של אנשים תורמת רבות לנופך התרבותי של העיר.
 
מטרת המיתוג היא להשיג תפיסת לקוח שתייצר יתרון תחרותי. לעיר המעוניינת לפתח מותג משל עצמה כדאי שיהיו התכונות הבאות, המאפיינות מותג חזק:
 
 יעילות (Functionality): בכדי שמותג יהיה חזק הוא חייב להיות יעיל, עיר צריכה לפעול כמקום בעל אפשרויות תעסוקה, תעשייה, מגורים, תחבורה ציבורית ואטרקציות בילוי.
 ערך מוסף: למותגים חזקים חייב להיות ערך מוסף. ערך מוסף יכול לבוא במגוון דרכים (רובן לא פונקציונאליות). דוגמא לארבעה ערכי מוסף:
       ההתנסות של האדם עם העיר: רבות מהמיתוג של העיר מתבסס על התנסות של אנשים, למרות שכיום יש לנו את הדרכים המקדמות ביותר להגיע לאנשים באמצעות פרסום, רוב המידע עדיין מתוקשר בדרך המסורתית- מפה לאוזן. במידה ויש לאנשים התנסות טובה בעיר הם מספרים זאת. מהצד השני, אם ההתנסות היא שלילית – התוצאה היא הפוכה.
       תפיסה: כיצד האוכלוסייה נתפסת? כשממתגים עיר אישיות התושבים שגרים בה צריכה להיות מרכיב מרכזי מהמותג.
       אמונה בעיר: מה העיר מייצגת?
       מראה: כיצד העיר נראית?
 
אינטגרציה (כור היתוך): בכדי שאנשים יעדיפו לגור במקום מסוים חייב להיות מגוון. ערים שעושות דברים בצורה אחרת ומקבלות סגנונות חיים אלטרנטיביים הן אלו אשר שוקקות חיים, עשירות בתרבות, אמנות וטכנולוגיה.
 
 
מכון המחקר Elixir מעניק מענה מחקרי רחב, מדעי ואיכותי לביצוע סקרים בשיטות כמותניות (ראיונות טלפוניים, סקרים פנים אל פנים, סקרי פאנל) ואיכותניות (ראיונות עומק וקבוצות מיקוד).
 
לפרטים נוספים צור קשר
לעיון בדוגמא לשאלות סקר לחץ כאן
 
מקור:
Winfield-Pfefferkorn, J. (2005). The branding of cities: exploring city branding and the importance of brand image. Masters Thesis. Graduate school of Syracuse University.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
חזור למעלה                       הוספה למועדפים                       מפת האתר
לייבסיטי - בניית אתרים