שי חינם מ-Elixir
מעניין אתכם לדעת איך לתכנן מחקר שוק ולהצליח?
עם 13 הטיפים שלנו תוכלו לתכנן מחקר שוק בלי לפספס
 לקריאה הקש כאן


Elixir- מחקר יעוץ והדרכה
בהנהלת ד"ר דורית בן-ברוך
פרנסיסקו דה גויה 7, ק. אתא
ת.ד. 470, קרית חיים, 26101
טל: 04-8706328
פקס: 04-8706327
  dorit@elixir.co.il               
 
 עקבו אחרינו
                                 
 
 
 
דמיין לעצמך כי הינך מתכנן לבצע סקר ע"מ לתמוך בתהליך קבלת החלטות כלשהו. אולם, עליך לקבל את הממצאים במהרה. לכן, אתה מוציא סקר מהיר כיוון שתוצאות כלשהן עדיפות על פני כלום. האם נכון? לא נכון? מדוע?
בגלל שתהליך ביצוע הסקר יכול לכלול הטיות וטעויות אשר יובילו לקבלת מידע שגוי שמוליך שולל, קבלת החלטות תתבצע בהתבסס על אשליית הידע.

שים לב למטריצה הבאה:
  ידע אמיתי שלנו לגבי המציאות האובייקטיבית
תפיסתנו של הידע שלנו אודות המציאות
אנו מבינים
אנו לא מבינים
אנו חושבים שאנו מבינים
(1) שלוות נפש - נירוונה
(4) אשליית ידע
אנו חושבים שאנו לא מבינים
(2) חלון הזדמנויות
(3) אין אובדן

במטריצה זו, הבנתנו האמיתית של המציאות האובייקטיבית – אנו יודעים את האמת או שלמעשה אנו לא יודעים – מנוגדת לתפיסתנו של הבנת המציאות – אנו חושבים שאנו יודעים את האמת או אנו חושבים שאנחנו לא יודעים. הבא נתבונן בכל משבצת בתוכה.
משבצת מס' 1: אנו חושבים שאנו מבינים את המציאות ואנחנו אכן מבינים אותה.  זוהי מטרתנו. אנו שואפים להישאר במשבצת הזו.
משבצת מס' 2: אנו חושבים שאנו לא מבינים את המציאות, אולם למעשה אנחנו כן מבינים אותה.  זהו תחום חיובי שבו נפתח חלון הזדמנויות. אנו זהירים במשבצת הזו וממתינים למישהו (מנהל/ יועץ/ ידיד) ע"מ שיגיד לנו כי אנו יודעים יותר ממשה שחשבנו וזה הזמן שניתן לעצמנו יותר קרדיט.
משבצת מס' 3: אנו חושבים שאנו לא מבינים את המציאות, ובאמת אנחנו לא מבינים אותה. זהו תחום חיובי נוסף, מכיוון שאנו לא נקבל כאן החלטות מוטעות. אולם כאן, בניגוד למשבצת הקודמת, חסר חלון הזדמנויות, מכיוון שחסר לנו ידע אמיתי. יועצנו אמור לעזור לנו ללמוד מלכתחילה ורק לאחר מכן להבין מה למדנו. אנו שואפים להגיע למשבצת מס' 2 ולא למס' 4.
משבצת מס' 4: אנו חושבים שאנו מבינים את המציאות אבל למעשה אנחנו לא מבינים אותה. זהו החור השחור של קבלת החלטות כאשר אנו פועלים תחת אשליית ידע. קיימות הרבה גרסאות לכך.
יכול להיות שאחד הלקוחות או העובדים מתלונן ואנו ומונחת הנחה שישנה כאן בעיה אמיתית שכולם צריכים להתמודד איתה. יכול להיות שעשינו מחקר אולם תכנונו או ביצועו נפגמו. המון סיבות יכולות ליצור אשליית ידע. על אנשים כאלה אומרים בד"כ שהם "לא יודעים על מה הם מדברים".
כיצד יכול פרויקט מחקרי ליצור אשליה כזו? הרי ניתן לומר שמחקר הינו דבר פשוט. כל סקר מביא תועלת. הכיצד יכול סקר שלא לעזור? הרי זה לא ניתוח בסופו של דבר. אולם זה כן – סוג של... אנו מנסים להיכנס לתוך הראש של קבוצת העניין (לקוחותינו, עובדינו, ספקנו וכו') ע"מ למדוד את תפיסותיהם על עצמנו ואולי לאסוף עוד מידע נוסף.
פרויקט מחקרי מציג המון הזדמנויות לפשל. הרשימות שלעיל מציגות את התחומים בהם הטעיות או טעויות יכולות להשפיע על ממצאי המחקר שלנו ומכאן על החלטותינו.

עיצוב השאלון:
הטעיה אינסטרומנטלית (הטעיה הנובעת מניסוח השאלון וכו')
השאלות אשר לא תואמות את הניתוח הרצוי

ביצוע הסקר:
תהליך דגימה שגוי
הגדרה שגויה של אוכלוסיית המחקר
שיטת ביצוע לקויה
הטעיה הנובעת משיעורי ההיענות

ניתוח ממצאים:
מודל ניתוח שגוי
הצגת ממצאים חלשה
שגיות בניתוח
 
בכל תוכנית מחקר, כולל סקרים, על החוקר למנוע הכנסת הטעיות בתוך המידע וטעיות בתוך הממצאים והמסקנות. לחוקר מתחיל ישנו סיכון גדול עוד יותר, מכיוון שהוא אפילו לא מודע לקיומן של ההטעיות, ולא יודע מספיק ע"מ למנוע אותן. הוא לא יידע כי הכניס אותן למחקרו ולא יזהר העת מתן פירוש לממצאים. הוא יוציא מחקר פגום, ימתח את הממצאים ויסיק מסקנות מתוך מידע אשר לא מייצג את העמדות האמיתיות של אוכלוסיית המחקר/ קבוצת העניין שלנו.
    
תורגם מאנגלית מתוך אתר: http://www.intelligentinsight.co.uk
נכתב ע"י Dr. Fredereick C. Van Bennekom

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
חזור למעלה                       הוספה למועדפים                       מפת האתר
לייבסיטי - בניית אתרים